Opera met punk, junk(food) en angst voor het onbekende

1″ width=”1500″ height=”1000″ /> Aporia – Stijn[/caption]
Stijn Dijkema (Regie Opleiding): ‘Werken met een groot koor is een kick’

‘Het thema van onze opera Aporia is twijfel. Het innerlijke gevecht van een creatieveling die worstelt met inspiratie, het hart en het hoofd. Een thema waar ik zelf als regisseur – en iedereen in het team – middenin zit.

‘Werken met een componist is totaal nieuw voor mij. De componist bepaalt waar de emotie, de sfeer en de dynamiek zit. Elementen waar ik normaalgesproken zelf over wil gaan. De grootste kick is met zo veel gespecialiseerde creërende kunstenaars aan één product te werken. Hoe kietel ik hun creativiteit? Hoe zorg ik dat het allemaal bij elkaar komt? Ook dat ik over een groot koor beschik vind ik een kick. Hoe vaak heb je die kans?’

Aporia
Locatie: Boekmanzaal
Woensdag 22 maart 17.00-17.15 uur
Vrijdag 24 maart 20.30-20.45, 21.30-21.45 uur

 2
Hoofd Maal Tijd – Jesse L’Herminez
Jessie l’Herminez (Regie Opleiding): ‘Punk in een fastfoodrestaurant’

‘In Hoofd Maal Tijd zie je de banaliteit van de consumptiemaatschappij en de zelfvernietiging van de mensheid. De opera speelt zich af in een fastfoodrestaurant. De compositie wordt gespeeld met een elektrische gitaar en drumstel en er zit een punker en punkmuziek in.

Bij de scenografie moet je een koor van veertig man en een ensemble meenemen in het concept. Dat is heel anders denken. Ook al is dit de eerste opera ooit die iedereen maakt, het is superfijn om in zo’n ontzettend groot en goed team van professionals te werken. Een enorme luxe!’

Hoofd Maal Tijd
Locatie: Educatieruimte foyer, Nationale Opera & Ballet
Vrijdag 24 maart: 18.30-18.45, 21.30-21.45 uur
Zaterdag 25 maart: 17.00-17.15 uur

 3
Rosemintje – Verbena
Rosemintje Verpaalen Weijts (Regie Opleiding): ‘Onvoorwaardelijke liefde voor een verslaafde vrouw’

‘In Verbena vertel ik het verhaal van een verslaafde vrouw en moeder die verblind is door haar obsessie. Radeloos proberen haar dochter en man haar te bereiken. Maar dat lukt niet meer. Het is een voorstelling over de mens en zijn tekortkomingen.

Verbena vertelt één dag uit het leven van een familie. Van zonsopgang tot middernacht volgen we de ouders en hun dochter in hun strijd met elkaar, door elkaar, om elkaar. De familie is vastgelopen en je ziet dat terug in de installatie-achtige vormgeving: alles is een machinale herhaling en de zangeres, musici en het koor worden opgenomen in het beeld.

Nieuw voor mij is dat je bij opera binnen een “beperking” werkt: de muziek is de hoofdtekst. Beeld en regie stel ik in dienst hiervan. Ook nieuw is om musici, een koor en solisten op het toneel te hebben. In tegenstelling tot bij acteurs ligt hun prioriteit niet bij het spelen maar bij het technisch zo goed mogelijk de muziek uitvoeren. Voor mij is zoeken naar een fijne balans. Ze spelen wel, maar ik kies ervoor het simpel te houden: ze moeten immers de dirigent blijven zien.’

Verbena
Locatie Montagehal
Vrijdag 24 maart 19.30-19.45, 22.30-22.45 uur
Zaterdag 25 maart 17.00-17.15 uur