Speeltuin voor patronen

7″ width=”1500″ height=”930″ />

‘Het moest showy zijn, dus de trappen hebben lichten gekregen, maar het mag geen kitsch worden. En de macht moet weerspiegeld zijn in het ontwerp, dus vandaar dat we het marmer kozen. Tijdens de research vonden we dat zwarte marmer met goud-aderen. Er bestaan zo veel typen marmer. Groen, blauw en roze, je hebt vanalles, zwart met goudaderen heeft toch het meeste van macht weg.  Die patronen hebben we toen aan de DNO gegeven, die hebben het het er met de hand op geschilderd. Eigenlijk moet ik zeggen ‘gedecoreerd’, maar dat is een ondergewaardeerd woord. Onterecht, bij de DNO is het verheven tot een hogere kunst.’

 8

Over de fotograaf:

Wanneer fotograaf George Knegtel door een ruimte loopt ziet ze patronen, lijnen en verbindingen die de meeste mensen ontgaan. In haar werk toont George het menselijke karakter van ruimtes en objecten. Ze legde bijvoorbeeld al eens vast hoe grote voetbalclubs hun clubgevoel in het tegelwerk van de badkamers proberen uit te dragen.
Telkens wordt de vraag opgeroepen: ‘wat zegt dit voorwerp over de mens die het hier zo plaatste?’. Onbewust geënsceneerde taferelen, wat overblijft is de omgeving zelf, die soms haast een beetje beduusd lijkt bij zijn absurde arrangement.

George laat op klare wijze de objecten zelf een verhaal vertellen, zoals je ziet in deze reportage. Met het OFF-thema MACHT/ONMACHT in haar achterhoofd legde ze het decor vast, zodat het werk in de stukken een eigen leven gaat leiden. Hoe de decorstukken hier staan afgebeeld zal het publiek ze nooit kunnen zien. Maar als de trappen in beweging wil zien moet je de opera bezoeken op 24-26, 28, 29 of 31 maart, want in het decoratelier vond George alleen de verstilde belofte op een spektakel.

  4″ width=”1500″ height=”930″ />