Das Jagdgewehr – meer informatie

TEAM


Muzikale leiding – Michael Boder
Na studies in Hamburg en Florence werd de Duitse dirigent Michael Boder op zijn 29ste aangesteld als chef-dirigent bij Theater Basel. Daarna volgden chef-dirigentschappen bij Gran Teatre del Liceu (Barcelona) en het Koninklijke Deense Theater (Kopenhagen). Als gastdirigent leidde hij producties bij de Staatsoper Hamburg, de Bayerische Staatsoper (München), de Semperoper Dresden en de Royal Opera House Covent Garden (Londen). Hij dirigeert regelmatig composities uit de 20ste en 21ste eeuw, waaronder werken van Georg Friedrich Haas, Aribert Reimann, Gottfried von Einem, Friedrich Cerha en Manfred Trojahn. Onlangs dirigeerde hij Tannhäuser bij de Deutsche Oper Berlin en Capriccio bij de Wiener Staatsoper.
DNO-debuut

Regie en video – Karl Markovics
Karl Markovics begon zijn loopbaan als acteur bij het Weense Serapionstheater en het Wiener Ensemble van Karl Welunschek. Zijn eerste filmrol was in Michael Sturmingers Dog and Cat. In de televisieserie Kommissar Rex werd hij bekend als Bezirksinspektor Stockinger. Talrijke film- en televisierollen volgden, waaronder Nowak in Helmut Dietl’s Late Show, de hoofdrol in Stefan Ruzowitzky’s film The Counterfeiters, die in 2008 een Oscar won voor beste film in een vreemde taal, en Wolf in Wes Anderson’s Grand Budapest Hotel. In 2011 debuteerde hij op het 64e filmfestival van Cannes als regisseur en scenarioschrijver met de speelfilm Breathing.
DNO-debuut

Decor en kostuums – Katharina Wöppermann
Katharina Wöppermann werd geboren in Wenen en studeerde daar theatervormgeving aan de Akademie der bildenden Künste. Sinds het begin van de jaren ’80 werkt ze als decor- en kostuumontwerpster voor meer dan vijftig speelfilms, met regisseurs als Stefan Ruzowitzky, Götz Spielmann en Shirin Neshat. In 2011 ontving ze de Österreichischen Filmpreis voor ‘Beste vormgeving’ in Women Without Men en in 2018 voor Licht. Naast haar creatieve werk geeft ze al jaren les aan de Kunstuniversität Graz.
DNO-debuut

Licht – Bernd Purkrabek
Na een opleiding in de audiovisuele media en fotografie in Graz studeerde Bernd Purkrabek lichtontwerp aan de Hochschule für Musik und Theater in München. Als lichtontwerper werkte hij samen met regisseur Claus Guth (Jephtha bij de Opéra national de Paris, Saul bij het Theater an der Wien), Christof Loy (Les vêpres siciliennes bij De Nationale Opera, Macbeth bij het Gran Teatre del Liceu in Barcelona) en Jan Philipp Gloger (Der Rosenkavalier bij De Nationale Opera en Così fan tutte bij de Royal Opera House Covent Garden in Londen).
DNO-producties: Les vêpres siciliennes, Der Rosenkavalier, Pique dame, Jephtha, Eine Florentinische Tragödie/Gianni Schicchi, La morte d’Orfeo, Les contes d’Hoffmann en Caruso a Cuba

Libretto – Friederike Gösweiner
Friederike Gösweiner is een Oostenrijkse literatuurwetenschapper en schrijver. Ze studeerde Duitse literatuur en politicologie in Innsbruck en promoveerde in 2009 op eenzaamheid in hedendaagse Duitstalige literatuur. Haar debuutroman Traurige Freiheit verscheen in 2016 en werd bekroond met de Österreichischer Buchpreis (voor beste debuut). Ook is Gösweiner een veelvuldig gepubliceerd essayist en recensent.
DNO-debuut 

Dramaturgie – Olaf A. Schmitt
Dramaturg Olaf A. Schmitt studeerde Theater-, Film- en Mediawetenschap en Muziekwetenschap in Frankfurt am Main. Hij was als dramaturg aangesloten bij Theater Heidelberg en de Bayerische Staatsoper, waar hij samenwerkte met regisseurs Martin Kušej, Barrie Kosky en Andreas Kriegenburg, en componisten als Peter Eötvös en Miroslav Srnka. Daarnaast was hij als gastdramaturg verbonden aan de Royal Opera House Covent Garden (Londen) en Oper Köln. Sinds 2014 is hij hoofd dramaturgie bij de Bregenzer Festspiele en sinds 2016 artistiek directeur van de Kasseler Musiktage. Daarnaast doceert hij aan de Bayerische  Theaterakademie en de Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart.
DNO-debuut

Klankregie – Norbert Ommer
Norbert Ommer studeerde piano en klarinet in Keulen, gevolgd door muziek en informatietechnologie aan de Robert Schumann Hochschule Düsseldorf, waar hij afstudeerde als beeld- en geluidsgtechnicus. Sinds 1990 werkt hij als geluidsregisseur regelmatig samen met Ensemble Modern, met wie hij in 2004 winnaar was van de ECHO Klassik-prijs. In 2003 begon hij een langdurige samenwerking met de Berliner Philharmoniker o.l.v. Sir Simon Rattle. Hij genereerde internationale bekendheid met zijn klankontwerpen en -regie voor wereldpremières van Frank Zappa, Heiner Goebbels, Steve Reich, Michael Brecker, Patti Austin, Joe Zawinul en Michael Gordon. DNO-debuut

Instudering Koor – Walter Nußbaum
Walter Nußbaum studeerde kerkmuziek en directie in Heidelberg en Trossingen. Hij was cantor bij de Johanneskirche Heidelberg en richtte in 1992 de Schola Heidelberg en ensemble aisthesis op. Tot 2015 doceerde hij aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover. Hij dirigeert regelmatig wereldpremières, o.a. bij het Nationaltheater Mannheim. Verdere engagementen brachten hem onder meer naar de Biennale di Venezia, de Salzburg Biennale, Milano Musica, het Lucerne Festival, Steirischer Herbst en het Tongyeong International Music Festival.

 

CAST

Shoko – Sarah Aristidou
De Franse sopraan Sarah Aristidou soleerde al tijdens haar studie bij het orkest van het Staatstheater am Gärtnerplatz (München) en het Münchner Rundfunkorchester. In 2016 debuteerde ze in de rol van Eurydice (Orphée aux enfers) bij de Angers-Nantes Opéra. In 2017 trad ze toe tot de operastudio van de Staatsoper Berlin, waar ze Taumännchen (Hänsel und Gretel), Papagena (Die Zauberflöte) en in Sommertag van Nikolaus Brass zong. In wereldpremières zong ze werken van o.a. Wolfgang Rihm, Aribert Reimann en Manfred Trojahn.
DNO-debuut

Midori – Giulia Peri
Sopraan Giulia Peri studeerde zang en viool aan de Scuola di musica di Fiesole en Latijnse literatuur aan de Scuola Normale Superiore di Pisa. Ze zong onder Zubin Mehta op het festival Maggio Musicale Fiorentino, en in zalen als de Cité de la Musique in Parijs en Het Concertgebouw. Ze is gefascineerd door hedendaagse muziek en heeft o.a. werk van Beat Furrer en Carlo Boccadoro uitgevoerd. Met het ensemble Sentieri Selvaggi zong ze Pierre Boulez’ Le marteau sans maître en met Klangforum Wien voerde ze Luigi Dallapiccola’s Due Liriche di Anacreonte uit.
DNO-debuut

Saiko – Olivia Vermeulen
De Nederlandse mezzosopraan Olivia Vermeulen studeerde in Detmold en Berlijn. Ze zong o.a. de rol van Cherubino Le nozze di Figaro op het Festival d’Aix-en-Provence als ook met het Freiburger Barockorchester onder leiding van René Jacobs. In 2016 debuteerde ze bij de Staatsoper Berlin in Agostino Steffani’s Amor vien dal destino. Andere internationale engagementen ging ze aan bij het Grand Théâtre de Luxembourg, de Opéra de Lille, de Münchner Opernfestspiele en Musikfest Berlin. Tijdens de Ruhrtriennale in 2017 zong ze in de wereldpremière van Philippe Manoury’s Kein Licht.
DNO-debuut

Dichter – Ilker Arcayürek
De Turks-Oostenrijkse tenor Ilker Arcayürek was tussen 2015 en 2018 lid van het ensemble van het Staatstheater Nürnberg, waar hij de rollen zong van Rodolfo La Bohème, Don Ottavio Don Giovanni, Nadir Les pêcheurs de perles, Andres Wozzeck en de titelrollen in Idomeneo en Il ritorno d’Ulisse in patria. Daarnaast was hij te horen in Kasper Holtens productie van Wagner’s Das Liebesverbot bij Teatro Real Madrid, de Münchner Opernfestspiele van de Bayerische Staatsoper, en Volksoper Wien. In 2019 debuteerde hij in de Verenigde Staten als Nadir in Les Pêcheurs de Perles bij de Santa Fe Opera. Daarnaast is Arcayürek een gepassioneerd liedzanger en in die hoedanigheid was hij o.m. te horen op het Edinburgh International Festival en in de Londense Wigmore Hall.
DNO-debuut

Josuke Misugi – Andrè Schuen
Bariton Andrè Schuen, afkomstig uit La Val in Zuid-Tirol, maakte na zijn studie aan het Mozarteum Salzburg deel uit van het Young Singers Project van de Salzburger Festspiele en later van het ensemble van de Oper Graz. In het Theater an der Wien zong hij Guglielmo (Così fan tutte) en de titelrollen in Don Giovanni, Le nozze di Figaro, Paisiello’s Il barbiere di Siviglia en Anno Schreier’s Hamlet. Daarnaast zong hij bij de operahuizen van Genève, Nancy, Turijn en Luxemburg, in de Wigmore Hall in London, en was hij te horen op de Salzburger Festspiele en de internationale festivals in Tanglewood en Aspen.
DNO-debuut

 

PRODUCTIE

Associate lichtontwerp – Benedikt Marte
Assistent-regisseur/avondregie – Christopher Harris
Repetitor – Rita Kaufmann
Voorstellingsleider – Anna-Katharina Schneider
Geluidstechnicus – Felix Dreher
Video (Big Cinema) – Maik Fischer
Technische leiding – Jessica Krüger
Technicus orkest – Sebastian Nier
Productieleider – Michael K. Schmidt
Projectleider – Edda von Gerlach

Voor DNO
Bediening boventiteling – Eveline Karssen
Nederlandse vertaling boventiteling – Janneke van der Meulen
Engelse vertaling boventiteling – Jonathan Reeder
Company manager – Janniek Bouman
Technisch productieleider – Boris Klatser      

 

ORKEST EN KOOR

Ensemble Modern
Sinds de oprichting in 1980 is Ensemble Modern uit Frankfurt am Main een van de toonaangevende ensembles voor nieuwe muziek. In nauwe samenwerking met componisten studeren de musici gemiddeld zeventig nieuwe werken per jaar in, waarvan ongeveer twintig wereldpremières. Het ensemble staat bekend om de unieke manier van werken en organiseren: er is geen artistiek directeur; projecten, coproducties en financiële zaken worden gezamenlijk beslist en ondersteund. Het brede scala aan programma’s van het ensemble omvat muziektheater, dans- en videoprojecten, ensemble- en orkestconcerten en kamermuziek.

Fluit
Dietmar Wiesner
Hobo
Christian Hommel
Klarinet
Jaan Bossier
Fagot
Johannes Schwarz
Hoorn
Rune Brodahl
Trompet
Sava Stoianov
Trombone
Uwe Dierksen
Piano
Ueli Wiget
Slagwerk
Rumi Ogawa
Simon Klavzar
Sven Pollkötter
Cymbaal
Daniel Skala
Accordeon
Stefan Hussong
Viool
Jagdish Mistry
Giorgos Panagiotidis
Altviool
Megumi Kasakawa
Cello
Eva Böcker
Contrabas
Paul Cannon

Artistiek en zakelijk directeur
Christian Fausch

Schola Heidelberg
Schola Heidelberg onder leiding van Walter Nußbaum behoort samen met ensemble aisthesis tot het KlangForum Heidelberg, een vereniging voor de promotie en verspreiding van hedendaagse muziek. In nauw contact met componisten als Heinz Holliger, Helmut Lachenmann en Peter Eötvös heeft de groep een uitgebreid repertoire ontwikkeld en er worden regelmatig eigen compositieopdrachten gepresenteerd, zoals de compositiereeksen uit de projecten Netzwerk Madrigal en Prinzhorn. Buiten Heidelberg treedt de groep op tijdens festivals als Musikfest Berlin, de Salzburger Festspiele, Milano Musica, de Biennale di Venezia en Festival d’automne à Paris. Talrijke opnames zijn bekroond met diverse prijzen, waaronder de Diapason d’or.

Sopraan
Svea Schildknecht
Peyee Chen
Mezzosopraan
Christiane Rittner
Alt
Julie Comparini
Tenor
Jörg Deutschewitz
Bariton
Luciano Lodi
Bas
Florian Kontschak

Leiding

Dominique Mayr
Assistent-koordirigent
Ekkehard Windrich
Repetitor koor
J. Marc Reichow