Een lied voor de maan – meer informatie

TEAM

Compositie en libretto – Mathilde Wantenaar
Mathilde Wantenaar (1993) studeerde klassieke compositie aan het Amsterdamse conservatorium. Tijdens haar compositieopleiding volgde ze bijvakken piano, cello en zang. Wantenaar werkte voor en met onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Koninklijke Filharmonie van Vlaanderen, het Groot Omroepkoor, het Nederlands Blazersensemble, Amsterdam Sinfonietta, Wishful Singing, Cellokwartet Ferschtman, Liza Ferschtman, Ralph van Raat en Johannette Zomer. Na de première van haar eerste kameropera personar op het Opera Forward Festival in 2016 voltooide ze haar compositiestudie en werd ze aangenomen voor de opleiding klassiek zang aan het Koninklijik Conservatorium in Den Haag. Momenteel verdeelt Wantenaar haar tijd tussen haar compositiepraktijk en vocale opleiding.
DNO-debuut

Dramaturgie en libretto – Willem Bruls
Dramaturg en schrijver Willem Bruls (1963) studeerde Letteren en Kunstgeschiedenis in Amsterdam. Als schrijver houdt hij zich bezig met onderwerpen rondom (klassieke) muziek en theater. Zo deed hij een studie naar Wagners Ring-cyclus en schreef hij over oriëntalisme binnen het operagenre. Zijn meest recente boek is Venetiaanse Zangen en kwam in oktober 2018 uit. Als dramaturg werkte Bruls aan grote operaproducties als Il re pastore, Die Entführung aus dem Serail en Prince Igor. Samen met Pierre Audi werkte hij onder meer aan Tristan und Isolde. Daarnaast adapteert hij balletten en theaterstukken en regisseert hij. DNO-producties: La Juive en Tristan und Isolde

Regie – Béatrice Lachaussée
De Frans-Duitse Béatrice Lachaussée studeerde filosofie aan de universiteit van Parijs voordat zij haar opleiding tot operaregisseur aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen voltooide. Met haar regie van Dido en Aeneas studeerde zij daar in 2012 af. Producties die volgden waren Šimon Vosečeks nieuwe opera Biedermann und die Brandstifteri, Wolfgang Rihms Jakob Lenz (waarvoor zij de Götz Friedrich Studio Prize voor beste kameropera won in 2014), Janačeks Dagboek van een verdwenene, Holsts Sâvitri, Berlioz’ Béatrice et Bénédict (Luzern), Smetana’s De verkochte bruid (Aachen) en Ravels L’heure espagnole en L’enfant et les sortilèges (Keulen). Recent regisseerde ze Madama Butterfly in Bremerhaven, een Pulcinella-adaptatie voor jong publiek in de Philharmonie in Luxemburg en La Cenerentola bij Theater Osnabrück.
DNO-debuut.

Decor en kostuums – Nele Ellegiers
De Duitse Nele Ellegiers volgde een studeerde grime in Dresden en decor- en kostuumontwerp Dresden en Wenen. Als zelfstandig decor- en kostuumontwerper werkte Ellegiers met regisseurs als Daniel Minetti en Abou Salem. Sinds 2013 werkt zij nauw samen met regisseur Béatrice Lachaussée, waarmee zij onder meer Jacob Lenz en de Ravel double bill L’heure espagnole en L’enfant et les sortilèges maakte. Daarnaast werkte ze met regisseur Benjamin Eggers de theaterproductie Kopf Kunst Pflicht Baal en met regisseur Kristine Tornquist aan de kerkopera Hemma, die in 2017 in Ossiach in première ging. In hetzelfde jaar werd haar kostuumontwerp voor Don Pasquale voor de Ring Award genomineerd. Recent werkte Ellegiers met Lachaussée aan Madame Butterfly (Stadttheater Bremerhaven) en ontwierp ze decor en kostuums voor de productie Die Zauberflöte für Kinder bij Oper Köln.
DNO-debuut.


Lichtontwerp – Cor van den Brink
Cor van den Brink is een Nederlandse lichtontwerper voor opera, dans, theater, stedelijke ruimtes en locatiegebonden werk. Cor werkte met verschillende bijzondere artiesten op tal van verschillende locaties. Hij werkte nauw samen o.m. Pierre Audi, Christof Loy, Robert Carsen, Jean Kalmann, Urs Schonebaum en Bernd Purkrabek. Hij creëerde en recreëerde verschillende lichtontwerpen voor onder meer Dialogues des Carmélites bij ROH Covent Garden met Robert Carsen, Tamerlano (Bayerische Staatsoper) en La Bohème (Valencia) met Pierre Audi en Rigoletto bij Gran Teatre del Liceu Barcelona met Monique Wagemakers. Recente hoogtepunten zijn de herneming van Die Walküre bij De Nationale Opera & Ballet, De macht van Rouw met Marcel Sijm op het Brainwash Festival in Amsterdam. Ook ontwierp hij de belichting voor de tentoonstelling ‘Karel Appel: the Opera’ in het Cobramuseum in Amstelveen.
DNO-producties: Das Rheingold, Die Walküre, Siegfried, Götterdämmerung en Die Entführung aus dem Serail

Video-ontwerp – Coen Bouman
Coen Bouman studeerde psychologie, theatervormgeving en communicatiewetenschap, maar leerde zijn vak voornamelijk in de praktijk. Hij is een digitale autodidact en motion graphics designer. Hij ontwerpt onder meer animaties voor musea en filmische decors voor in het theater. Bouman werkte aan projecties voor diverse grote en kleine theaterproducties zoals Ciske de Rat, Rembrandt, Ich war noch Niemals in New York, Sunday in the Park with George en Stormruiter. Hij monteerde muziekregistraties waaronder een dvd van Wende Snijders en werkte mee aan tentoonstellingen voor Paleis het Loo en de Hermitage.
DNO-debuut.

 

CAST

De mol – Nina van Essen
De Nederlandse mezzosopraan Nina van Essen studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en aan de Dutch National Opera Academy. Sinds 2019 is zij onderdeel van het ensemble van de Staatsoper Hannover. Rollen op haar repertoire zijn onder meer Hänsel Hänsel und Gretel, Rosina Barbiere di Siviglia, Zweite Dame Die Zauberflöte, Masha Moscow Cheryomushki, Gwendolyn Fairfax The Importance of Being Earnest van Gerald Barry, Lucretia The Rape of Lucretia, Mercedes Carmen en Dorabella Così fan tutte. Andere hoogtepunten zijn onder meer haar samenwerkingen met Serie Grote Zangers (voorprogramma), Het ASKO Schönberg Ensemble (o.l.v. Reinbert de Leeuw), Zaterdagmatinee Concertgebouw (o.l.v. Mark Elder), Het Grachtenfestival en Kamerbreed Klassiek.
DNO-producties: Manon Lescaut.

De sprinkhaan/De aardworm – Berend Eijkhout
Bariton Berend Eijkhout (1989) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Op het operapodium was Berend onder meer te zien als Papageno Die Zauberflöte, Il Conte Le nozze di Figaro, Plutone L’Orfeo en Tom Bouché Down in the Valley. Ook werkte hij mee aan meerdere nieuw gecomponeerde opera’s als All Rise! en De Synode (Jan-Peter de Graaff), Meermeisje (Holland Opera), Who’s afraid of Orfeo? (Chiel Meijering) en als understudy aan Mariken in de Tuin der Lusten (Calliope Tsoupaki voor Opera2day). Naast de beproefde vorm van het recital experimenteert Eijkhout met nieuwe manieren om lied uit te voeren en voert hij graag nieuwe kamermuziek uit.
DNO-debuut.  

De kikker – Jan-Willem Schaafsma
De tenor Jan-Willem Schaafsma studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en de Dutch National Opera Academy. Bij DNOA zong hij verschillende rollen, waaronder Lysander A Midsummer Night’s Dream en La Théière/La rainette L’enfant et les Sortilèges. Na zijn afstuderen zong hij Dr. Cajus Falstaff tijdens het IVAI Festival in Tel Aviv. Grote rollen op zijn repertoire zijn Phaeton Phaeton, titelrol Candide en Acis Acis & Galatea. Bij de Nederlandse Reisopera zong hij Candide, Belmonte Die Entführung aus dem Serail en Banchieri La Barca. Bij Opera2day was Schaafsma te zien als Laërte in Hamlet en bij Opera Zuid als Gastone in La Traviata. Recente hoogtepunten zijn Sieben Todsünden en The Nose met het Koninklijk Concertgebouworkest en de hoofdrol in de nieuwe opera Dejima in Tokyo. Ook maakte hij recent zijn debuut bij de Nederlandse Bachvereniging in hun nieuwe Bachprogramma Café Zimmermann.
DNO-producties: Platée, Deidamia, Die Meistersinger von Nürnberg.  

De veldmuis/De maan – Ginette Puylaert
Ginette Puylaert rondde in 2015 haar master af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Toen zij onderdeel was van het Talentenkoor van De Nationale Opera zong zij al in Mohammed Fairouz’ productie The New Prince, waarna zij in 2017 haar solodebuut bij De Nationale Opera maakte in de rol van Amore in Madrigalen. Puylaert zingt naast het traditionele operarepertoire ook regelmatig hedendaagse en bewerkte muziek. Ze soleerde bij de David Kweksilber Big Band, was tijdens het Grachtenfestival in 2016 te horen in de rol van Bastienne Bastien & Bastienne BinnensteBuiten en zong de rol van Koe in de opera Koeien van Misha Mengelberg en Guus Janssen (Holland Festival 2015).
DNO-producties: Madrigalen.

De relmuis/De krekel – Francine Vis
Francine Vis studeerde zang in Amsterdam en Kopenhagen (Royal Danish Opera Academy) te studeren, welke opleiding zij in 2013 afrondde. Ze zong er de rollen van Flora in La Traviata en Mercedes in Carmen te zingen. Ook zong zij al tijdens haar opleiding in Pierre Audi’s regie van Richard Ayres moderne opera The Cricket Recovers (Holland Festival 2011).Ze zong onder meer Pernille Maskarade, Gwendolen Fairfax in Gerald Barry’s opera The importance of being Earnest, Tisbe La Cenerentola en titelrol Carmen. Op het gebied van hedendaagse muziek is Vis specialist. Ze was betrokken bij meerdere vooruitstrevende producties van Silbersee en vertolkte werk van onder meer Georges Aperghis, Luciano Berio, GIacinto Scelsi en John Cage.
DNO-producties: Avventure di anima e di corpo.

Gezicht van de Maan – Evi De Jean

 

PRODUCTIE

Muzikale coach
Leonard Evers
Assistant-regisseur
Ella Marchment
Repetitor
Brian Fieldhouse
Uitvoerend producent
Barbara Gautschi
Productieleider
Floortje Halters
Technici
Steven den Houdijker
Roy van Zon
Productievoorbereider
Mark van Trigt
Rekwisiteur
Niko Groot
Maskers
Sindy Buissink
Kleedster
Fiona Whelan
Orkestmanager
Sophie van Weeren

Kostuums zijn vervaardigd door het kostuumatelier Opera Zuid o.l.v. Leo van den Boorn.

Decor en rekwisieten zijn vervaardigd door de ateliers van Nationale Opera en Ballet.

 

ORKEST

Nationaal Jeugdorkest
Het Nationaal Jeugdorkest werd opgericht in 1957 en biedt al meer dan zestig jaar een podium aan jong toptalent tussen de 18 en 26 jaar. Bijvoorbeeld tijdens de NJO Muziekzomer, een festival in Gelderland en tijdens de NJO Wintertournee, waarin het NJO de beste concertzalen van Nederland aandoet. Het Nationaal Jeugdorkest en het Jeugdorkest Nederland slaan sinds 2019 officieel de handen ineen als de Nationale Jeugdorkesten Nederland. Het orkest was eerder te horen bij DNO in Il matrimonio segreto en De jongen die te snel groeide. In seizoen 2020-2021 speelt het NJO Alice’s Adventures Under Ground

 

Viool
Louis Barme
Altviool
Bart Folkers
Cello
Renée Timmer
Fluit/Muis
Mirna Ackers
Klarinet
Simon Karremans
Gitaar
Piotr Lipowicz