Een persoonlijke opera over verandering

Het team van Good Be I was lang op zoek naar een passend verhaal voor hun opera. Een heel persoonlijk ingrediënt bepaalde uiteindelijk de richting. Een interview met componist Izak de Dreu, regisseur Agnese Kumpina en dramaturg Roosmarijn Brans.

Het team vertrok vanuit het idee van verandering, en vanuit Jacopo Peri’s opera Euridice. Roosmarijn: “We praatten over Orfeo en Euridice, en over hoe hij naar de onderwereld reist om haar terug te krijgen. Ook het wel of niet omkijken van Orfeo inspireerde ons: we spraken over omkijken en over verandering, en of we ooit nog terug zouden gaan naar ‘normaal’.” Agnese: “We voelden dat alles om ons heen aan het veranderen was en realiseerden ons dat we iets persoonlijks nodig hadden, iets wat uit onze eigen harten komt.”

Persoonlijke inslag
Alles viel op zijn plek toen Izak een heel persoonlijk verhaal voorstelde. “Ik vertelde over het overlijden van mijn moeder, en dat ik zelfs aan haar sterfbed niet uit de kast durfde komen. Toen ik dat verhaal deelde, daalde er iets neer in de groep. Ik denk dat het, omdat het zo’n persoonlijk verhaal voor mij is, precies de diepte bood die we als groep zochten. En dat het stof zou kunnen bieden voor een échte opera, met een écht verhaal.”

Izak stond voor de taak zijn persoonlijke gebeurtenis te vertalen naar een operacompositie. “Normaal gesproken realiseer ik me pas achteraf waar een compositie over gaat. Nu moest ik precies andersom werken, en dat zorgde voor twijfel en onzekerheid. Af en toe moest ik afstand nemen, om weer in óns verhaal in plaats van in mijn eigen verhaal te kunnen stappen,” vertelt hij. “Daarom wilden we Izaks verhaal ook niet reproduceren, maar een verhaal creëren dat wij wilden vertellen,” vertelt Roosmarijn. “We wilden ontdekken wat het betekent om lesbisch te zijn in de huidige samenleving. Dat is volgens ons een belangrijk en onderbelicht perspectief dat gebukt gaat onder hardnekkige stereotyperingen. We voelden een noodzaak om dat perspectief in onze opera te representeren, en kozen voor een vrouwelijk hoofdpersonage.”

Met Good Be I wil het team laten zien dat soms iets niet delen ook oké is. Roosmarijn: “Iedereen reageert anders op grote gebeurtenissen. We willen laten zien dat er geen goede manier is.” Agnese: “En niet oké is ook oké.”

Perspectief
Het team benutte de mogelijkheden van het filmmedium en liet de camera het perspectief van het moederpersonage innemen. De online vorm bood het team zo ook mogelijkheden. Izak: “Zonder Corona hadden we het perspectief niet op deze manier vormgegeven, hadden we niet met verschillende geluidstechnieken gewerkt of geëxperimenteerd met het hoorbaar maken van zangers zonder ze te tonen.” Agnese: “In bepaalde mate hebben de restricties ons ook geholpen bij het creëren van het concept. Het heeft een andere dimensie aan de inhoud gegeven.”

Wil je meer weten over Good Be I?  Kijk dan snel op de voorstellingspagina!

Tekst: Jasmijn van Wijnen
Foto’s: Milagro Elstak