Gabriel Ercicia over OFF: ‘beyond indrukwekkend’

Met trots introduceren we onze OFF-ambassadeurs; een kleurrijk gezelschap jonge makers uit de kunstwereld! Dit keer Gabriel Ercicia.

De kans dat je in Amsterdam woont en de imposante Gabriël Ercicia (31) nog niet hebt opgemerkt wordt met de dag kleiner. Op zijn twintigste begon hij als model en danser bij het collectief Amsterdam Club Kids, waarna het balletje begon te rollen in zijn creatieve loopbanen.

Nu is hij betrokken bij de talentenpoel Goldsmith Agency. Dat is het dochterbedrijf van GOWTU, dat branding en marketing verzorgt voor internationale merken waaronder Nike en waar Gabriël aandeelhouder is. Zijn streetwear label, TRNSPRNT, bestaat inmiddels anderhalf jaar.

Gabriël, wat is er nieuw in je werkende leven? 

‘Het plaatjes draaien ben ik dit jaar serieus aan het uitrollen. Meters maken. Ik heb een hele gekke missie: ik wil graag de beste opwarm, sfeer-dj worden. Waar de meeste dj’s de ambitie hebben om Primetime op Lowlands te knallen in de Alpha tent, is het voor mij juist een droom om ooit te mogen openen bij Coachella en de meest relaxte combinatie klassieke jazzmuziek te draaien en een beetje oude funk, Koreaanse disco en Japanse soul, dat soort dingen.

Koreaanse disco? Dat hoor ik in Amsterdam nog niet vaak. 

‘Nee! Helemaal niet. Ik ben me er hard voor aan het maken dat dit meer te horen gaat zijn. En dan bedoel ik niet de platte K-Pop en dat soort dingen. De muzikaliteit daar is heel erg puur. Als ze iets maken dan gaan ze helemaal tot in de kern en bouwen van daaruit uit. Je hebt bijvoorbeeld ook een Koreaanse underground hiphopscene, die geweldig is.’

Kunnen we alvast wat beluisteren?

‘Er is één playlist op Koguryo Radio. Een online radiostationnetje dat ik heb opgezet. Daarin zijn de Japanse en Koreaanse invloeden te horen.’

Nu naar het Opera Forward Festival, toen de eerste editie van start ging had je alleen de opera Hans en Grietje gezien. Nu heb je al één  OFF achter de rug. Wat is nu je associatie met opera?

‘Vorig jaar zag ik Chovansjtsjina, met een uitgebreid orkest, en een veertigkoppig koor, een kinderkoor en solisten on stage. Dat was echt… Beyond indrukwekkend.

Hänsel und Gretel gaf een fijne indruk van de grandeur van opera. Maar Chovansjtsjina, dat is wel de beste opera die ik tot nu toe heb gezien.’

Chovansjitsjina raised the bar

‘Het was The Game of Thrones onder de opera. Dat mag gezegd worden. Alles klopte, het verhaal was mooi, de muziek was magisch. Het decor was simpel maar imposant.’

Waar kijk je naar uit in het aankomende festival? 

‘Op het moment verheug ik me het meeste op de Talent opera’s. Ik vind de innovatie op gebied van opera interessant. Ondanks dat het heel belangrijk is om de klassiekers te kennen en ik veel waardering heb voor waar het vandaan komt, merk ik dat opera zo veel ruimte heeft om bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen een plek te bieden.

Ik ben dus heel erg benieuwd naar de generatie die nog niet belemmerd is in zijn opvoeding binnen de operacultuur. Omdat het ook belemmerend kan zijn als je opera voor jezelf al hebt gedefinieerd. Mensen die misschien nog nooit een opera hebben gezien een opera te laten maken, dat is een hele frisse, unieke benadering.’

Opera is dé manier om veel verschillende disciplines tegelijk te beleven.  

‘Er is geen betere manier. Het grootse, de zang, het visuele. Zelfs het zitten. Dat je zó lang moet zitten tot je niet meer weet hoe je moet zitten. De hele beleving.’

Jij werkt zelf ook in en met veel verschillende creatieve disciplines. Een greep: muziek, mode, grafisch, storytelling, events. Welke van jouw vakgebieden zou jij graag (meer) terugzien in opera? 

‘De grootste impact die Opera Forward 2016 op mij heeft gehad is dat ik inmiddels, dat durf ik steeds meer uit te spreken, de ambitie heb gekregen om binnen nu en vijf jaar een opera te mogen realiseren. Daarom ben ik ook zo benieuwd wat een volgende generatie met opera doet, ik denk dat het heel prikkelend kan zijn.’

Een eigen opera. Vertel me meer. 

‘Mijn grootste compliment zou zijn als ik iets neer kan zetten waarvan iemand van twintig zegt: dat is tof. Iemand die bij is op gebied van lifestyle, popcultuur, iemand die gek is van Kanye. Terwijl de echte connaisseur, de ervaren operaganger, niet het gevoel heeft dat zijn cultuur verbasterd is. Deze twee invalshoeken verbinden in een opera, zonder in te leveren, dat staat nu op mijn bucketlist.

De Nationale Opera heeft met OFF zijn deuren opengezet voor iedereen, en dat vind ik zo bijzonder. Daar wil ik een onderdeel van zijn.’