Confetti in de opera

Opera Forward Festival klinkt niet alleen fantastisch, het ziet er ook nog eens geweldig uit! Op uitnodiging van DNO en Novel tekende de multidisciplinaire designstudio La Bolleur voor het ruimtelijke ontwerp van OFF. Sterre sprak hen over het ontstaan van de studio, hun ontwerpen en hun inspiratie.

La Bolleur bestaat op dit moment uit Steie, Bram, Zowie en Frank, maar ontstond ooit uit een grote groep bevriende studenten. Ze ontmoetten elkaar in Eindhoven, zo’n 10 jaar geleden, waar ze de Design Academy volgden. Eindhoven bood weinig vertier, maar wel veel plek. De groep besloot hier hun voordeel mee te doen en begon met het organiseren van feestjes, filmavonden en etentjes. Op een gegeven moment was hier een vaste plek voor nodig, en na wat zoeken vonden ze een leegstaand bordeel: La Bolleur. Ze kraakten dit en vonden hun naam.

Design is altijd een belangrijk element geweest in de feestjes van La Bolleur, of LABO, voor kenners. Dat begon met ingrepen in het interieur en het ontwerpen van flyers en posters. Geld werd er niet verdiend, maar door bierverkoop was er altijd net genoeg in kas om weer een nieuw feestje op te zetten. Steie: ‘We konden zo net zelfvoorzienend zijn, waardoor we bijvoorbeeld geen subsidie hoefden aan te vragen en er genoeg tijd overbleef om aan leuke dingen te werken.’

La Bolleur is intussen tien jaar verder en een studioruimte in Amsterdam-Noord rijker. Terwijl voor in die loods druk gelast wordt aan onderdelen van de inrichting voor Opera Forward, nemen Bram en Steie de tijd om over La Bolleur, hun ontwerp en inspiratie te vertellen.

Bram: ‘We doen alles, van festival tot interieur. En de feestjes bestaan ook nog steeds, alleen hebben we het wat meer opgedeeld. Vanaf het begin verdienden we al geld met bierverkoop, inmiddels hebben we een eigen biermerk, Boys Bier. Onze feestjes worden door Boys Bier voortgezet en La Bolleur richt zich steeds meer op interieur.’

Laten zien hoe het werkt
De LABO-stijl is gewild en herkenbaar en valt op door het speelse karakter, helder materiaalgebruik en de duidelijk zichtbare bouwkundige elementen.

Bram: ‘Onze stijl is heel eerlijk. We laten echt zien hoe iets in elkaar zit en proberen daar een mooie oplossing van te maken.’
Steie: ‘Wij laten ons inspireren door architectuur, natuurkundige logica en de praktische kant van het ontwerp. Als het makkelijker is om een schroef er van voren recht in te zetten, waarom zou je dan een gaatje maken aan de achterkant? Alleen om de schroef te verstoppen? Wij zoeken liever de logische oplossing en vinden daarin ook esthetiek. Veel van de uitvoering doen we zelf en daar komt onze handtekening voor een groot deel vandaan. We ontwerpen ook tijdens het bouwen. Dat is dus heel anders dan bijvoorbeeld een Siematic keuken, waarbij alles aan de buitenkant strak en rechtgetrokken is. Je ziet geen naden, geen schroeven, maar daaronder zit het goedkoopste hout. Dan laten wij juist liever de spaanplaat zien.’

Laten zien hoe het werkt, dat vinden ze mooi. Ook tijdens hun bezoek aan Hänsel und Gretel hadden ze liever niet de projecties op het scherm gezien waarmee decorwisselingen aan het oog onttrokken worden. Steie: ‘Ik had juist zo graag die wisselingen gezien, dat vind ik echt mooi!’
Bram: ‘Ja, dat schuiven met karretjes en wat er naar boven en beneden kan komen. Dat is gewoon te gek.’ La Bolleur zou dan ook graag ooit een decor ontwerpen voor de opera. Alles zichtbaar en op wieltjes.

Praktisch ontwerp
De insteek van La Bolleur is in vrijwel alles een praktische. Ze denken goed na over hoe ze iets in elkaar zetten, houden er rekening mee dat het vervoerd kan worden (het liefst alles in 1 klein busje) zodat het op locatie snel en efficiënt kan worden gemonteerd. Het gebruik van hout begon ook vanuit een praktische overweging. Het is goedkoop, goed te bewerken en bovendien vrij duurzaam. ‘We doen steeds meer permanente inrichting, Opera Forward Festival is daar ook een voorbeeld van, want dat moet vaker dan eens gaan plaatsvinden. Dan kan je geen karton gebruiken, want dat beschadigt heel makkelijk. Maar dat karton is ook heel mooi hoor, vooral als je het materiaal echt laat zien.’

Foto: Bo van Veen

Confetti
La Bolleur haalt haar inspiratie uit de aanwezige architectuur en laat zich via simpele en logische gedachtes leiden tot esthetische ontwerpideeën. Dat deden ze met hun werk voor de Biodesign tentoonstelling in het Nieuwe Instituut in Rotterdam, en ook voor de inrichting van Opera Forward Festival.

Steie: ‘Je bent afhankelijk van hoe een gebouw eruitziet en wat er al aan interieur staat. Bij Nationale Opera & Ballet is dat heel bepalend. Het is zeker geen onbeschreven blad, dus we hebben echt goed naar het gebouw gekeken bij onze keuzes.’
Bram: ‘De raampartij is in dit geval heel bepalend. Je komt relatief laag binnen en dan heb je ineens een gigantisch gebouw met een ronde raampartij die langzaam wegloopt. Wij dachten meteen: daar moeten we iets mee.’
Steie: ‘Je wil het namelijk omarmen. We hebben ingehaakt op het ritme van de stalen raamconstructie  en de oplopende brede trap. En we hebben veel speelse, losse objecten, want alles moest verrijdbaar en flexibel zijn. Dus we hebben behoorlijk wat mobiele plateaus en constructies gemaakt, waar vrolijk gekleurde panelen op zijn gemonteerd.’
Bram: ‘Toen we de visuele identiteit van het festival, ontworpen door Lesley Moore, te zien kregen, waren we daar meteen heel enthousiast over. De heftige kleuren, mooi beeld.’ Steie: ‘Dat was wel spannend, ja. We wilden een ruimtelijke vertaalslag van die identiteit maken, maar hadden niet verwacht dat die zo uitgesproken en pluriform zou zijn. We hebben het logo van Opera Forward Festival uit elkaar getrokken en als losse onderdelen als een soort confetti over het gebouw uitgestrooid.’

La Bolleur wil met het ontwerp een groot gebaar maken, en een heldere laag toevoegen aan het enorme en vrij drukke gebouw. ‘Ons ontwerp hoeft niet zo op te vallen, het moet vooral een goed gevoel geven. Dat mensen echt voelen dat ze een festival binnenstappen en dat er een actieve, bruisende sfeer hangt.’