Ontmoeting van westerse en Perzische tradities

Voor zijn bijdrage aan het Opera Forward Festival 2021, liet componist Ramin Amin Tafreshi (1992) zich inspireren door de muzikale klanken van zowel de westerse wereld als zijn Perzische culturele achtergrond. 

Ramin (linksboven in de afbeelding) was al op jonge leeftijd bezeten door muziek maken, maar een carrière in de muziek was niet meteen een vanzelfsprekendheid. Voor zijn komst naar het Amsterdamse conservatorium studeerde hij eerst zes jaar natuurkunde in Iran. Toch mist hij na die studie iets en dat is die eerste grote liefde; de wereld van de muziek.

Hij herkent zich in het beeld van de traditionele componist, die vanuit zijn afgesloten ruimte met alleen een piano, enkel een kant-en-klaar product aflevert. Maar hij ziet ook de schoonheid van de nauwe samenwerkingen binnen het Opera Forward Festival: “Als componist heb je uiteraard een muzikaal concept in je hoofd, maar dat is niet heilig. Het gegeven dat ik nu kan werken met verscheidene mensen, die allemaal verschillende stemmen, ideeën en invalshoeken met zich meebrengen, werkt heel inspirerend. Uit deze samenwerkingen ontstaan juist de mooie en interessante dingen binnen een compositie.”

Mooie melodieën met een fundamentele boodschap
De jonge componist nam voor de compositie van Saoshyant  zowel een westers verhaal als een eeuwenoud volksverhaal uit het Oude Perzië als beginpunt: Goethe’s Faust en de mythe van Zahhak. De verhalen kennen verschillende raakvlakken. Zo zien beide titelpersonages geen uitweg meer en verkopen ze vervolgens hun ziel aan de duivel: “Ik ben altijd gefascineerd geweest door dit soort mythische legendes. Zeker omdat iedere cultuur ze kent, ze blijft vertellen en er in iedere kunstvorm verhalen aan zijn gewijd. Deze verhalen zijn uiteindelijk allemaal gegrond in het concept van ‘wachten’; het wachten op een verlosser. Dergelijke verhalen geven mensen in zekere zin ook hoop, maar deze maken de mens ook bijzonder passief. Uiteindelijk moet de verandering van binnenuit komen; van binnenuit onszelf. Dit is ook wat de twee protagonisten uit mijn opera zullen doen; zij nemen het heft in eigen hand en brengen zo verandering tot stand.”

Voor Ramin is muziek dan ook zeker geen absoluut gegeven. Muziek staat niet op zichzelf, maar moet resoneren met de huidige tijd en gaat veel verder dan enkel een mooie melodie. Voor de componist moet muziek een verhaal vertellen en met name een zekere boodschap kunnen uitdragen; al is deze boodschap in eerste instantie misschien een beetje verborgen. “Ik breng in mijn compositie twee verschillende culturen samen; zowel in het verhaal als in de muziek. De ene cultuur zal voor het publiek waarschijnlijk herkenbaarder zijn dan de andere, maar mijn opera draagt uiteindelijk een sterke universele boodschap met zich mee. Ik hoop dat mijn werkproces voor Saoshyant vooral deze boodschap kan laten resoneren met de toeschouwer. Want verandering zal altijd van binnenuit jezelf moet komen om een verandering daadwerkelijk waar te kunnen maken.”

Wil je meer weten over Ramin’s opera Saoshyant? Kijk dan snel op deze pagina!

Tekst: Naomi Teekens
Foto’s: Milagro Elstak