Operabc — L, M & N

Met deze Operabc bespreken wij voor elke letter van het alfabet één pilaar van opera. Een onmisbare gids voor de closeted operaliefhebber en een opfriscursus voor eenieder die zich afvraagt hoe het ook alweer zat.

Operabc L

Een leidmotief is een muzikaal stijlfiguur dat thema’s, emoties en gedachten met elkaar verbindt. In opera fungeren leidmotieven als schakels tussen beeld en muziek. Het zijn belangrijke, soms zelfs iconische punten van herkenning. Denk bijvoorbeeld aan Hänsel und Gretel, waarbij steeds dezelfde melodie wordt herhaald als de heks zich afvraagt wie er toch aan haar huisje zit te knagen.


Engelbert Humperdinck: Hänsel und Gretel

De stijlfiguur vindt zijn oorsprong in de Duitse negentiende-eeuwse muziekkritiek. Vooral Richard Wagner (1813-1883) wordt geroemd om zijn virtuoze gebruik van Leitmotiven. Op zijn beurt is de muziek van Wagner zelf een belangrijk leidmotief geworden in de populaire cultuur. Zodra je zijn epische Walkürenritt hoort, weet je dat er onheil dreigt.


Apocalypse Now: Ride of the Valkyres

Operabc M

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) geldt als een van de bekendste en meest gevierde componisten ooit. Mozart was een wonderkind. Hij had een perfect muzikaal gehoor, speelde verschillende instrumenten en had nog voor zijn negentiende al dertig muziekstukken op zijn naam staan. Toen hij op zijn vijfendertigste stierf waren dit er zeshonderd. Hoogtepunten uit zijn omvangrijke oeuvre zijn onder andere het Singspiel Die Zauberflöte en de opera buffa Le nozze di Figaro. Bij premières stond hij vaak zelf als dirigent op de bok. Als we de met twaalf Oscars bekroonde film Amadeus moeten geloven, werd zijn muzikale genie alleen overstegen door zijn gebrek aan zelfrelativering. Hij zou een arrogante, kinderachtige man zijn geweest met een voorliefde voor scheetgrappen. De Kanye West van de klassieke muziek, zullen we maar zeggen. De historiciteit van de film wordt echter door velen met een korreltje zout genomen.


De Nationale Opera: Die Zauberflöte

Operabc N

Nôh-theater is een klassieke vorm van Japans muziektheater. Je zou Nôh-theater de Japanse opera kunnen noemen, hoewel je het daarmee tekort zou doen. Nôh-theater komt voort uit de boeddhistische overtuiging dat licht, om gewone stervelingen niet te verblinden, grotendeels schuilgaat in duisternis. De kunstvorm ontstond in de veertiende eeuw en is dus enkele eeuwen ouder dan westerse opera. Bovendien draagt de shite (de protagonist) meestal een masker in plaats van make-up. Nôh-maskers zijn een belangrijk kenmerk van de kunstvorm. Het zijn vaak antieke objecten en erfstukken, die niet alleen een symbolische maar ook een spirituele waarde hebben. Kaija Saariaho’s opera Only the Sound Remains, die gebaseerd is op twee ‘Nôh-drama’s, zal zijn wereldpremière beleven tijdens het Opera Forward Festival.


Trailer Only the Sound Remains

Bestel nu jouw tickets voor het Opera Forward Festival!