Preview met Pierre Audi

In het hart van het operaseizoen biedt De Nationale Opera (DNO) voor de derde keer met veel trots een reeks uitdagende premières, samengebald in tien dagen. Zij worden verbonden door het thema Noodlot en Besef: woorden die de urgentie verklaren achter de verhalen van componisten die hun emoties, ideeën en boodschappen met ons delen door middel van muziek en woorden.

Deze editie van het Opera Forward Festival opent met een unieke enscenering van Hans Werner Henzes oratorium Das Floß der Medusa. De regie voert een van de grootste toneelregisseurs van nu, Romeo Castellucci (DNO-debuut); het Nederlands Philharmonisch Orkest staat onder leiding van Ingo Metzmacher en het voortreffelijke Koor van De Nationale Opera heeft een prominente rol.

Het stuk (geïnspireerd door het beroemde schilderij van Géricault) is momenteel actueler dan ooit. Het kan worden beschouwd als een requiem voor de honderden migranten die wekelijks in de Middellandse Zee omkomen, een van de meest tragische problemen waarmee het westen te kampen heeft. Het centrale thema Noodlot en Besef is in geen ander werk zo sterk aanwezig.

Noodlot en Besef
Dit thema vormt een rode draad in het DNO seizoen 2018-2019 en keert terug in veel festivalonderdelen. Zoals de productie van Opera Philadelphia die in september 2017 zijn wereldpremière beleefde: We Shall Not Be Moved van Daniel Bernard Roumain en Marc Bamuthi Joseph wordt geregisseerd door de beroemde choreograaf Bill T. Jones. Ook dit werk is een requiem, dat een tragisch incident uit 1985 gedenkt. Het herinnert ons eraan dat er niets is veranderd, sterker nog: de situatie is alleen maar verslechterd. Deze productie is een mijlpaal in de nog jonge traditie van het Opera Forward Festival, dat vernieuwend internationaal muziektheater stimuleert.

Nog vier nieuwe ensceneringen en één mise-en-espace maken het programma compleet:

Stockhausens Invasion – Explosion (semiscenisch op ons hoofdtoneel) is een voorproefje van het omvangrijke project aus LICHT, dat we in 2019 zullen realiseren.

Silbersee draagt bij met de productie Avventure di anima e di corpo, waarin Ligeti’s meesterwerk Aventures et nouvelles aventures wordt geflankeerd door indrukwekkend nieuw werk van de Fransman Raphaël Cendo. De muzikale leiding heeft Francine Vis; Nina Spijkers is de regisseur.

We herdenken Leonard Bernsteins honderdste geboortedag met een productie van De Nationale Opera talent, gedirigeerd door Duncan Ward, in regie van Ted Huffman: Trouble in Tahiti wordt gekoppeld aan James MacMillans Clemency – een prikkelende combinatie.

Tot slot is Landi’s La morte d’Orfeo − een zelden opgevoerd vervolg op Monteverdi’s L’Orfeo − mijn laatste regie als directeur van DNO. Het is een meditatie over de vergankelijkheid van kunst en liefde, een passende reflectie op ons festivalthema vanuit de periode waarin de opera ontstond, zo’n 400 jaar geleden.

OFF Days
De OFF Days completeren het programma van dit jaar. Op diverse locaties in Nationale Opera & Ballet worden lezingen georganiseerd en we presenteren zes splinternieuwe opera’s van 15 minuten. Deze worden gecomponeerd, geregisseerd en uitgevoerd door de kunstenaars van morgen. Voor zo’n 400 studenten van vijftien verschillende onderwijspartners waaronder alle Nederlandse conservatoria, vormt het Opera Forward Festival inmiddels een belangrijk onderdeel van hun opleiding. In drie jaar tijd is OFF hét laboratorium geworden waarin zij de kans krijgen om de dialoog tussen verschillende disciplines te verdiepen en te verrijken.

Wij verheugen ons erop u te mogen verwelkomen bij deze caleidoscoop van producties en initiatieven.

Uw participatie is van essentieel belang!

Pierre Audi