Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny

Waar het paradijs een hel wordt

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny van Kurt Weill en Bertolt Brecht is een sarcastische parabel over een doorgeslagen kapitalisme. In Mahagonny mag alles, als er maar betaald wordt. Weills mengvorm van klassiek, jazz en populaire deuntjes zorgt voor wervelend muziektheater.

Na het succes van hun kleinschalige Mahagonny Songspiel (1927) werkten Weill en Brecht het gegeven uit tot een avondvullende opera. Terwijl Mahagonny in het songspiel aanvankelijk nog iets van een paradijs had, zien we in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny een stad die is gesticht om mensen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. De voornaamste regel is dat iedereen moet doen wat hij wil: vreten, seks, boksen, zuipen… Alleen geen geld hebben is een zonde. Aan het eind gaat Mahagonny in vlammen op. De eerste opvoeringen van Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny vielen samen met de eindtijd van de progressieve Weimarrepubliek. Schandalen rond de première en volgende voorstellingen kwamen vooral voort uit extreemrechtse sabotage. 

Ivo van Hove heeft inmiddels een grote internationale carrière opgebouwd in Londen en New York. Hij is directeur van Internationaal Theater Amsterdam (de nieuwe naam voor Toneelgroep Amsterdam). Tot zijn operaproducties behoren Lulu en Der Ring des Nibelungen (Opera Vlaanderen), De zaak Makropulos, Iolanta, Der Schatzgräber enSalome (DNO) en de wereldpremière van Brokeback Mountain (Teatro Real in Madrid).

Dirigent Markus Stenz geniet een bijzondere reputatie als vertolker van eigentijds repertoire. Hij was de dirigent van Kurtágs Fin de partie in het Opera Forward Festival 2019. Sinds het seizoen 2012-2013 is hij chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, in deze productie staat hij voor het Nederlands Philharmonisch Orkest.

De kaartverkoop start 10 september.

Team & cast