Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny

Tot onze grote spijt zijn wij genoodzaakt om vooralsnog alle programmering van het Opera Forward Festival af te gelasten. Dit ten gevolge van de maatregelen van de Rijksoverheid met betrekking tot het Coronavirus. De nieuwe maatregelen gelden tot en met 6 April.

Wij houden je op de hoogte via deze site: http://bit.ly/nobcorona Wij hopen op je begrip voor deze uitzonderlijke gang van zaken.

To our great regret, for now we are forced to cancel the whole program of the Opera Forward Festival. This is due to the advice of the central government regarding the Corona virus. The new measures apply until 6 April.

We will keep you updated on this website: http://bit.ly/dnobcorona
We hope for your understanding of these exceptional circumstances.

Waar het paradijs een hel wordt

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny van Kurt Weill en Bertolt Brecht is een sarcastische parabel over een doorgeslagen kapitalisme. In Mahagonny mag alles, als er maar betaald wordt. Weills mengvorm van klassiek, jazz en populaire deuntjes zorgt voor wervelend muziektheater.

Weill & Brecht 
Na het succes van hun kleinschalige 
Mahagonny Songspiel (1927) werkten Weill en Brecht het gegeven uit tot een avondvullende opera. Terwijl Mahagonny in het songspiel aanvankelijk nog iets van een paradijs had, zien we in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny een stad die is gesticht om mensen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. De voornaamste regel is dat iedereen moet doen wat hij wil: vreten, seks, boksen, zuipen… Alleen geen geld hebben is een zonde. Aan het eind gaat Mahagonny in vlammen op. De eerste opvoeringen van Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny vielen samen met de eindtijd van de progressieve Weimarrepubliek. Schandalen rond de première en volgende voorstellingen kwamen vooral voort uit extreemrechtse sabotage. 

Ivo van Hove
Ivo van Hove heeft inmiddels een grote internationale carrière opgebouwd in Londen en New York. Hij is directeur van Internationaal Theater Amsterdam (de nieuwe naam voor Toneelgroep Amsterdam). Tot zijn operaproducties behoren
 Lulu en Der Ring des Nibelungen (Opera Vlaanderen), De zaak Makropulos, Iolanta, Der Schatzgräber en Salome (DNO) en de wereldpremière van Brokeback Mountain (Teatro Real in Madrid).

Markus Stenz
Dirigent Markus Stenz geniet een bijzondere reputatie als vertolker van eigentijds repertoire. Hij was de dirigent van Kurtágs Fin de partie in het Opera Forward Festival 2019. In deze productie dirigeert Stenz het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Bekijk hier de bio’s en volledige credits.

 

Team & cast

Tickets